Dit Nederlandse marine-communicatievaartuig werd gebouwd op de Rijkswerf in Den Helder en op 1 april 1940 bij de Koninklijke Marine in dienst genomen als de MOK1. Na vele wederwaardigheden keerde het terug in Nederland. Sinds 28 november 2018 is ~Aqua-Omega eigenaar van de Hr.Ms. Hendrik Karssen.

Ons doel: behoud van het varend erfgoed

Het schip lag al een tijd te koop in Den Helder. Het zag ernaar uit dat het schip als woonschip verkocht zou worden en misschien zelfs naar het buitenland zou gaan. Gezien de historie van het schip vinden wij dat de Hendrik Karssen behouden moest worden, en zelfs weer zou moeten varen op de Nederlandse wateren. Het schip als varend erfgoed behouden voor de huidige en toekomstige generaties, en de exploitatiekosten van het schip te kunnen betalen met werkzaamheden rondom afscheid nemen van dierbare op water. De planning is in april het schip te dopen op het Spaarne in de thuishaven Haarlem.

Geschiedenis van de Hendrik Karssen

In de dagen voordat de Tweede Wereldoorlog in Nederland begon heeft het kunnen uitwijken naar Engeland. Daar werd het onder andere gebruikt om te helpen bij de evacuatie van Duinkerken. Tijdens die evacuatie werd het op 4 juni 1940 zwaar beschadigd door een luchtaanval van de Duitse luchtmacht, en op het strand gezet. De Duitsers hebben het toen geborgen, gerepareerd en in dienst genomen.

Uiteindelijk overleefde ze de oorlog. Na de oorlog werd ze teruggevonden en verbouwd door de rijkswerf en in 1949 weer in dienst genomen. In 1954 werd het schip vernoemd naar Hendrik Karssen.

Meer informatie vindt u hier

Anno 2016

De Hendrik Karssen omstreeks 1954

Wie was Hendrik Karssen?
Hendrik Karssen werd geboren op 26 april 1918 te Semarang. Hij was een matroos bij de Nederlandse Marine, en werd door de Japanners geëxecuteerd op 22 april 1942 in Bandoeng. Na de oorlog werd hij postuum onderscheiden met de bronzen leeuw. Meer informatie over hem vindt u hier.

De overvaart naar Hoorn
Op 11 december jongstleden hebben wij met zeven man het schip overgevaren vanuit Den Helder naar Hoorn, waar het schuin tegenover de Hoofdtoren (klik hier voor de locatie). Hier ligt ze nu veilig en beschut voor alle weersinvloeden. De reis was voor sommige bemanningsleden de afsluiting van een avontuur, en voor andere het begin. Er moet nog veel gebeuren wil het schip straks onder goedkeuring van de scheepsvaartinspectie varen.  Of dit ons gaat lukken? Niks is zeker en er is nog veel werk, maar de motivatie is er van onze kant en het schip heeft voor hetere vuren gestaan. Foto’s van deze tocht vindt u onder aan deze pagina.

 

Detailgegevens schip

Tonnage 185 ton
Lengte 3790 cm
Breedte 658 cm
Diepgang 210 cm
Voortstuwing Scania Vabis 2 x 205 pk

Vorige scheepsnamen en eigenaren
1940 De Mok I – Marine Luchtvaartdienst in Den Helder
1940 HS 90 – Deutsche Kriegsmarine
1940 FO 21 – Deutsche Kriegsmarine
1940 V 1201 – Deutsche Kriegsmarine
1940 VS 1201 – Deutsche Kriegsmarine
1945 VS 1201 – Koninklijke Marine in Den Helder
1947 RC 11 – Koninklijke Marine
1948 Y 807 – Koninklijke Marine
1954 De Mok I – Koninklijke Marine
1954 Hendrik Karssen A 857 – Koninklijke Marine
1963 Hendrik Karssen Y 8102 – Koninklijke Marine
1973 Hendrik Karssen – ?
1973 Hendrik Karssen – Sportvisserij Hendrik Karssen
2018 Hendrik Karssen – ~Aqua-Omega